środa, 9 kwietnia 2014

NEOLITH - metal band






Powstanie NEOLITH datuje się na październik 1991 roku, kiedy to uformował się pierwszy skład oraz rozpoczęły się regularne próby w leskim BDK-u. Zespół w składzie: Butcher Bear - voc., Łyssy - guit., Junior -guit., Spider A.J -bass i Corpse -dr. rozpoczął tworzenie materiału na debiutanckie demo. Na początku 1992 r dochodzi do pierwszych występów na żywo, a w maju podczas jednej z prób grupa rejestruje "Rehearsal Tape'92", który zyskuje niezłe recenzje w kilku zaprzyjaźnionych zine'ach w kraju. Latem NEOLITH zajmuje II miejsce na przeglądzie "Garaż'92" w Sanoku, gdzie występuje przed publicznością liczącą 1200 osób! Początek 1993 r to pierwsze zmiany w składzie - o Corpse'a upomina się armia, a Butcher Bear opuszcza zespół. Na ich miejsce przychodzą: nowy, bardzo zdolny pałker Yashin oraz wokalista Levi (wydawca Death Force'zine).




W tym składzie NEOLITH ostro pracuje nad dopracowaniem gotowych już utworów na debiutanckie demo "DEATH COMES SLOW". Pierwotnie nagrań dokonano latem?93 w zaimprowizowanym studio BDK w Lesku, jednak niezadowalająca jakość tego nagrania prowadzi do decyzji o ponownej rejestracji w studio. Jeden wrześniowy dzień (10 godzin) wystarcza na nagranie ponad 35-minutowego materiału w klimatach death doom metalu z pewnymi elementami thrashu.
W trakcie sesji zespół wspiera na instrumentach klawiszowych oraz wokalnie Monica E. Kaseta zyskuje sporo entuzjastycznych recenzji zarówno w prasie krajowej jak i zagranicznej, a także co najważniejsze zostaje bardzo dobrze przyjęta przez maniaków. Owocuje to coraz częstszymi publikacjami na temat NEOLITH, a także kilkoma koncertami poza regionem. Początek roku 1994 to kolejna zmiana składu, z kapeli zostaje usunięty Junior na którego miejsce przychodzi Peter. W pięcioosobowym składzie trwają próby nad nowymi numerami, które zaczynają nabierać coraz bardziej mrocznej oraz klimatycznej atmosfery. "JOURNEYS INSIDE THE MAZE OF TIME" zawiera 5 utworów nagranych ponownie w Manek Studio, z pomocą kilku przyjaciół obsługujących klawisze czy też wspierających zespół wokalnie. 




Pod koniec sesji w studio pojawia się nowy nabytek zespołu, gitarzysta Conrad, który nagrywa solówki w utworach: "My time has come" oraz "Reborn", które stają się klasykami granymi przez zespół na koncertach do dzisiaj. Dzięki temu materiałowi NEOLITH jeszcze mocniej zaznacza swoje miejsce w metalowym piekiełku i nie tylko, czego dowodem są bardzo dobre recenzje i wywiady w wysoko nakładowych magazynach (Brum). Niestety po raz kolejny dochodzi do zmian składu: odchodzi Peter oraz Łyssy, który nie może już dłużej pogodzić grania w kapeli z pracą zawodową. Obowiązki kompozytorskie spadają na Conrada efektem czego jest nagrane w roku 1996 cztero-utworowe promo. Na tym materiale po raz pierwszy pojawia się gościnnie klawiszowiec Lux Occulta U'Reck. Promo'96 to materiał zdecydowanie odważny oraz nastawiony przede wszystkim na klimat, który to od tej pory jest charakterystyczną cechą NEOLITH. Po raz kolejny grupa zbiera pozytywne recenzje, a przez niektórych zostaje okrzyknięta nadzieją i najciekawsza grupą polskiego podziemia. Owocuje to kontraktem z Ceremony Rec. oraz wydaniem dwóch ostatnich materiałów na kasecie pod tytułem "TRIPS THROUGH TIME AND LONELINESS". Sprzedaż tej taśmy potwierdza notowania zespołu i do dziś pozostaje najlepiej sprzedającym się tytułem w historii wytwórni! Już z nowym gitarzystą Danielem NEOLITH zabiera się za pisanie nowego materiału, a także wraca czynnie do życia koncertowego. 




W kwietniu'94 w Lesku ma miejsce koncert z okazji 5-lecia istnienia zespołu, na którym obok jubilatów występują m.in..: Lux Occulta, Corruption, Sacrum, Cryptic Tales, Night Gallery.
Latem'97 grupa wchodzi do Manek Studio i rozpoczyna sesję nagraniową debiutanckiej płyty "IGNE NATURA RENOVABITUR INTEGRA".
Za gałkami zasiada Arek "Malta" Malczewski dla którego jest to pierwsza poważna sesja oraz wstęp do późniejszej współpracy m.in. z: Behemoth, Devilyn, Azarath, Lost Soul i wielu innych. Z większymi bądź mniejszymi przerwami sesja trwa do początku roku'98, kiedy to materiał zostaje poddany masteringowi w High End Studio u Grzegorza Piwkowskiego.
Premierę krążka poprzedza kilka świetnie przyjętych koncertów w kraju (m.in.: w Rzeszowie z Lux Occulta i Atrophia Red Sun na który przyszło ponad 700 maniaków oraz w Gorlicach na koncercie z okazji 6-lecia Sacrum w towarzystwie: Devilyn, Epitome i Cryptic Tales) a także pierwszy występ w słowackim Svidniku, podczas którego zespół zyskuje sporą rzeszę nowych i oddanych fanów! 22 lipca ma miejsce premiera CD/MC "I.N.R.I" wydanego przez spokrewnioną z zespołem wytwórnię Dogma Rec., który zawiera 57 minut totalnej mikstury death/doom/black metalu. Album ten zyskał miano jednego z najlepszych krążków 1998 roku zarówno w kraju (m.in. wg. czytelników Thrash'em all) jak też zagranicą (świetne recenzje w specjalistycznych magazynach typu Rock Hard czy też Metal Hammer Slovakia). 




Klimat, ogromna ilość emocji zaklętych w tabulatury utworów oraz przekaz słowny tworzący tzw. koncept album to zdecydowane plusy "Igne..", czyli jak to określił Wojtek Wysocki z magazynu "Brum": "Dekadencka wizja piekielnej schizofrenii"!!! Zawartość płyty to niczym nie ograniczone wizje muzyków, to zarówno powrót do korzeni metalu jak i odważne eksperymenty, które tylko dowodzą o dojrzałości i klasie kapeli.
W nagraniach po raz kolejny uczestniczyli zaprzyjaźnieni muzycy: znany już U'Reck oraz wokalistka grupy Matragona - Malwina Zych. To również dzięki nim "Igne..." został wybrany przez czytelników Horna mag. do pierwszej dwudziestki albumów wszechczasów w historii polskiego metalu!!! W trakcie sesji w kręgu zainteresowań NEOLITH pojawił się klawiszowiec Paul z którym zespół rozpoczął promocję materiału na żywo. Rok 98/99 stał pod znakiem wielu koncertów NEOLITH w kraju (Warszawa, Rzeszów, Wrocław, Kraków, Sandomierz, Lublin, Radom czy Opoczno) oraz na Słowacji, w tym na prestiżowym festiwalu w Brekovie.
Towarzyszami koncertów były tak renomowane kapele jak: Krabathor, Behemoth, Christ Agony, Lux Occulta, Corruption, Yattering, Devilyn, Epitome, Phantasma, Trauma, Sceptic, Contempt, Sanatorium, Sacriversum, Elysium i wiele, wiele innych. Kontynuując koncertowanie grupa rozpoczęła pisanie materiału na nową płytę. Jednak po raz kolejny okazało się iż nie wszyscy są gotowi aby poświęcić graniu wystarczająco dużo czasu i w pełni zaangażować się w coraz bardziej ambitne i wymagające oblicze kapeli. Najpierw z zespołu zostaje usunięty współzałożyciel kapel Spider A.J, którego zastępuje świetny muzyk sanockiego Messenger - Gryzzlii, a następnie zespół opuszcza Paul.




Nowe utwory wybitnie pokazują rozwój NEOLITH zarówno pod względem aranżacyjnym jak i technicznym. Niestety po pewnym czasie Gryzzlii opuszcza kraj, a zastępuje go nie kto inny jak znany już z kilku gościnnych koncertów w NEOLITH Jimmi. W międzyczasie grupa gra kilka koncertów (Rzeszów, Katowice), jednak po raz kolejny niektórzy z muzyków nie potrafią w 100% poświęcić się kapeli, bądź nie odpowiada im muzyczna wizja Conrada i Levi'ego. W ten sposób pokład opuszczają Daniel oraz Yashin, a NEOLITH na pół roku robi sobie przerwę.
Pod koniec 2001 roku zespół zasilają: gitarzysta Jimmi, który wielokrotnie wspomagał zespół na koncertach, basista Paweł, perkusista Kriss ( znany z wcześniejszej gry w Lux Occulta) oraz stary znajomy U. , który po zawieszeniu działalności przez swój macierzysty zespół postanowił na stałe zasilić NEOLITH. W tym składzie rozpoczynają się próby nad nowym materiałem, który wraz z dopływem "świeżej krwi" staje się bardziej brutalny i zakręcony. W styczniu 2002 zostaje nagrany materiał promocyjny "THORN IN THE SIDE OF MY ENEMIES" zawierający trzy kompozycje. Nowe oblicze NEOLITH w połączeniu ze specyficznym klimatem znanym z poprzednich produkcji daje naprawdę świetne efekty, czego dowodem jest świetne przyjęcie nowych utworów zarówno w branży muzycznej jak i na koncertach.




Na pewien czas zespół zamyka się w sali prób i tworzy materiał na pełno wymiarowy album o roboczym tytule "Broken Immortality". Sesja nagraniowa rozpoczyna się w maju 2002 roku, ponownie w Manek Studio. Zespołowi udało się uzyskać potężne brzmienie co w połączeniu ze świetnymi aranżacjami i bardzo brutalnym materiałem daje naprawdę miażdżący efekt. Po nagraniu grupa gra kilka świetnie przyjętych koncertów, w tym jako support zespołu Kat w rzeszowskiej Akademii dla prawie 1000 maniaków oraz rozpoczyna rozsyłanie materiału do wytwórni i magazynów. Pomimo świetnych recenzji znalezienie poważnego wydawcy nie jest proste.
W międzyczasie pojawia się oferta na umieszczenie video clipu do utworu "In the garden of forgetfilness" (z płyty "Igne Natura...") na składance DVD "In Goth we trust", która ukazuje się nakładem Metal Mind Prod. Tymczasem grupa postanawia, że materiał na nowy album będzie ostatecznie nosił tytuł "IMMORTAL". Na początku 2004 roku przychodzi bardzo ciekawa oferta z białoruskiej wytwórni The Flaming Arts i wiosną tego roku zostaje podpisany kontrakt.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w historii NEOLITH jest występ na małej scenie największego festiwalu w Europie środkowo-wschodniej, czyli Metalmanii! Zespół rozpoczyna ten festiwal na którym zagrały takie sławy jak Morbid Angel, Krisiun, TSA czy Moonspell.




 Po tym koncercie dochodzi do zmiany na etacie basisty i w miejsce Pawła przychodzi Luke - doskonały basista, znany do tej pory z gry w takich zespołach jak: Overlord, Condemnation, Sacrum czy Midgard. Koniec maja to oficjalna data premiery "IMMORTAL" na całym świecie oraz początek akcji promocyjnej The Flaming Arts oraz NEOLITH, która swoim zasięgiem objęła szereg wywiadów, publikacji w prasie branżowej oraz przede wszystkim koncerty zespołu zarówno w Polsce jak i za granicą!!!
Pierwszym posunięciem wytwórni był udział zespołu na największym festiwalu metalowym na Ukrainie "Metal Head's Mission" w miejscowości Evpatoria na Krymie. Występ ten zakończył się dużym sukcesem, a grupa dzieliła scenę m.in. z Pungent Stench, Mental Demise, Dead Infection czy też Darzamat.W tydzień po tym Neolith pojechał na pierwszą zagraniczną trasę (Łotwa i Finlandia) w towarzystwie Przyjaciól z Devilyn, a także angielskim Diamanthian oraz fińskim Maple Cross. Na każdy koncert przychodziło średnio około 250 maniaków co jest naprawdę sporym osiągnięciem. W ramach tej trasy zespół wystąpił na prestiżowym Jalometalli Fest. w miejscowości Oulu (150 km od koła podbiegunowego. Po powrocie do kraju Neolith ostro zabiera się za prace nad nowym materiałem, jednak ze względu na wyjazd Kriss?a do Irlandii zmuszony jest do poszukiwania nowego perkusisty. Na szczęście podczas jednego z lokalnych koncertów zostaje zauważony młody, bardzo zdolny perkusista FIL (Lunathic Dreams, Element). Pierwsze próby dowodzą, że jest to dobry wybór.




Chrztem bojowym dla Fil'a jest 11-koncertowa trasa w towarzystwie Behemoth na terytorium byłego ZSRR organizowana przez Flaming Arts. Koncerty te obejrzało łącznie ponad 5,5 tysiąca szalonych maniaków, a odbiór Neolith był naprawdę rewelacyjny!!!
W sierpniu 2005 NEOLITH gra jako jedno z głównych dań drugiego dnia Merciless East Fest. w Chełmie, kończąc swój występ bisem!
Jesienią 2005 zespół powraca do prac nad nowym materiałem, zamykając się w sali na próby. Po kilkumiesięcznym okresie wytężonych prób materiał na płytę "INDIVIDUAL INFERNAL IDIMMU" jest gotowy! W międzyczasie w zaciszu domowego studia powstaje dwuutworowe "Promo 2005" wzbogacone o intro. Materiał ten ma na celu przypomnienie oraz pokazanie obecnego kierunku w jakim podąża NEOLITH. Na początku 2006 grupa wybiera się na 2 koncerty na Białoruś w towarzystwie Hate i Frontside na których po raz pierwszy prezentuje nowe utwory. Podczas tych koncertów NEOLITH jest wspomagany przez Novy'ego - basistę Vader. W chwili obecnej zespół poszukuje wydawcy i szykuje się do skomasowanego ataku koncertowego, którego pierwszą częścią będzie sierpniowo-wrześniowa trasa po Czechach i Słowacji.
Wszystkich zainteresowanych współpracą prosimy o kontakt!Stay Individual! Stay Infernal! Hail Idimmu!!!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz