czwartek, 27 marca 2014

Hubert Horbowski - Tradycyjnym obyczajem...

Hubert Horbowski


Tradycyjnym obyczajem...




Dolce far niente

   Czasami nawet mnie przeraża
Moje lenistwo niepojęte;
Nad chęcią pracy wciąż przeważa
Dolce far niente.

   Bywa, że obiecuję sobie
Cedząc przez zęby zaciśnięte,
Że już za chwilę przerwę zrobię 
dolce far niente.

   Zabieram się więc do roboty,
Oba rękawy podwinięte,
Lecz na nic nie mam dziś ochoty.
Dolce far niente.
    Szum odkurzacza coś mi szkodzi,
Mieszkanie zatem niesprzątnięte,
Lecz mnie to wcale nie obchodzi.
Dolce far niente.

   Oglądam futbolowe mecze
Poprzez powieki półprzymknięte
I się skutecznie z chandry leczę.
Dolce far niente.
    A gdy ktoś gwóźdź ostatni wbije
W wieko szczelniutko już domknięte,
Dopiero sobie ja pożyję...
Dolce far niente!
18 października 2012



21. WOŚP

   Dziś rano do sklepiku po chleb drepczę sobie,
Bo wczoraj nie kupiłem. (Zresztą - ruch to zdrowie).
Pod sklepem wolontariusz z milutką dziewuszką
Uśmiechają się do mnie potrząsając puszką.
   Nie wiem, o co im chodzi. Wtem olśnienie: Racja,
Przecież po raz kolejny trwa "Orkiestry" akcja.
Odwzajemniam więc uśmiech i jakieś tam grosze
Wrzucam i się upewniam: "To dla dzieci? Proszę".
   A na to, nie skrywając wcale rozbawienia,
Młodzi ludzie tak mówią: "Dziadku, świat się zmienia
I dzisiaj wielu takich jak pan jest w potrzebie;
Te grosze, co pan wrzucił, wrzucił pan dla siebie".
13 stycznia 2013

Dzień Poezji 2014



   Dość wcześnie dzisiaj wstałem i tak myślę sobie,
Zwłaszcza że głos wewnętrzny a natrętny słyszę:
"Może coś genialnego dla poezji zrobię,
Czyli - innymi słowy - nowy wiersz napiszę".

   Oczyma wyobraźni widzę już to dzieło:
Limeryk, sonet, odę, a nawet poemat,
Lecz... wszystko się skończyło, zanim się zaczęło;
Mam chęci, ale weny wcale przy mnie nie ma.

   Doszczętnie zdruzgotany tym obrotem sprawy
(Na razie nie noblista, lecz wyrobnik pióra)
Żałuję, że rozgłosu nie zyskam ni sławy,
A i stratę poniesie światowa kultura.

21 marca 2014

Masochistka  

   Masochistka pod Świdwinem
Kiedyś, zamroczona winem,
Wybełkotała: "Piję,
Bo mąż mnie już nie bije.
Jak tu żyć z tym sukinsynem?".
3 lipca 2012

Wesołek  

   Dlaczego marnie skakał Piotr z Wisły,
Snuliśmy w Soczi różne domysły,
A on (wesołek znany)
Rzekł: "Wyście som barany;
Galoty w wajca mie przeca cisły".


25 lutego 2014



Ania  

   Wieczorem wzięła Ania z Lubania
Garść frywolików* do poczytania;
Co rusz śmiechem wybucha.
"Z powodu bólu brzucha
Nic - mój mężu - nie będzie z kochania".

* K. Sławińska, H. Horbowski - "Frywoliki spod osiki"
25 maja 2013



Sarmaci

Kto mi powie, że Sarmaci
Dziewek nie bałamucili,
Ten niechybnie zęby straci
W katedrze tuż po homilii.

Kapłani

Kto mi powie, że kapłani
Jeżdżą konno albo furą, 
Temu język wyrwę z krtani
Tuż pod samą Jasną Górą.

Czajnik i imbryk   

   "Małyś i niepozorny". Tak czajnik dworował
Z imbryka, podczas gdy sam litr wody gotował.
Odpowiedział mu imbryk: "Wcale mi nie szkoda,
Bo we mnie jest esencja - w tobie tylko woda".
14 grudnia 2011


 Wielkanocnie - 2012

Paniom, panom, wnukom, dziadkom,
Staruszkom i nastolatkom,
Nuworyszom i żebrakom,
Pracusiom, "niebieskim ptakom",
Malkontentom, optymistom,
Rzemieślnikom i artystom,
"Złotym rączkom" i partaczom,
Powściągliwym i pieniaczom,
Długowłosym, jajogłowym,
Cywilom i mundurowym,
Pielęgniarkom i rzeźnikom,
Piosenkarzom i muzykom,
Poetom i prozaikom,
Aktywistom, politykom,
Purytanom i purystom,
Agnostykom, ateistom...
Tradycyjnym obyczajem
Ślę życzenia szczere z jajem.
7 kwietnia 2012




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz